Welkom aan boord van de Nao Victoria!

Zeeromantici zal het hart uit de borst kloppen bij het zien van deze historische kraak uit de 16e eeuw. Met volle vierkante zeilen gestreken langs de horizon glijdend, voortbewogen door de wind over de Middellandse Zee doet ze denken aan de hoogtijdagen van de Conquistadores, de grote Spaanse ontdekkingsreizigers. 

 

Nao Victoria on a run

De Nao Victoria is een replica van een driemaster en is in 1992 herbouwd door Spanje die we kunnen betrappen op het willen doen herleven van haar gloriedagen als wereldveroveraar. 

De Nao Victoria heeft haar thuishaven in Sevilla, maar zeilt de hele wereld over en trekt altijd veel bezoekers.  Voor wie wil mag zelfs meevaren; iedere maand wordt het vaste team aangesterkt met nieuwe bemanningsleden.

 Nao Victoria am Hafen von Garrucha

Pioniers van de globalisering - in het voetspoor van de Spaanse ontdekkingsreizigers

De oorspronkelijke Nao Victoria was het enige van de vijf expeditiezeilschepen wier bemanning er in eenzelfde en eerste Europese lichting in slaagde de reis te vervolmaken in de jaren 1519-1522. De Portugese zeevaarder Ferdinand Magellan werd uitgevaardigd door de Spaanse koning op een expeditie om de totdantoe gebruikte zeeroutes in te korten en werd mede dankzij deze reis de grootvader van de globalisering. Nadat de Europeanen immers de wereld hadden "ontdekt" was ze daarna nooit meer hetzelfde.

Tezamen met 270 dappere zeilers zette Magellan af in Sanlúcar in Cadiz, stak de Atlantische Oceaan over naar Zuid-Amerika en zeilde de Grote Oceaan over richting Azië en de Stille Zuidzee. De Victoria landde met slechts 18 mannen en zonder Magellan terug op Sanlúcar. De kapitein stierf op de Filippijnen in een gevecht met inheemse bevolking. Deslniettemin bracht Magellan indertijd het definitieve bewijs mee terug dat de aarde rond is.

 Nao Victoria

De wereld overzeilen op een vierkante meter

De replica op de foto hierboben van het beroemdste zeilschip uit de maritieme geschiedenis de Nao Victoria is net als haar origineel uit zware eiken- en dennenhouten balken gebouwd. Het is een Portugese kraak (karack) die veel gebruikt werden tijdens de Middeleeuwen in Europa voor commerciële en oorlogsdoelseinden. Een oversteek als die van Magallanes en zijn bemanning was een uitermate kostbare en tijdrovende inspanning. 

De Nao Victoria woog volbeladen 90 ton. Dat klinkt indrukwekkend, maar als je bedenkt dat de bemanning er maandenlang op open zee leeft is dat toch niet eens zo veel. Aan boord werd ieder hoek voor voedsel- en goederenopslag gebruikt. Als je vandaag de dag rondkijkt aan boord vraag je je af waar de 40-koppige bemanning een plek heeft kunnen vinden om te werken en slapen. Van een afstand ziet het schip ziet er geweldig uit, maar aan boord is het overal vrij krap.

 Bojen so groß wie Hüpfbälle schützen den Bug der Nao Victoria vor Kratzern und Schrammen.

Zomertour langs de Middellandse Zeekust

De Nao Victoria maakt geregeld een tour langs de kusten van de Middellandse Zee om wat geld in te zamelen. Het zwarte zeilschip glijdt bijna als een spookschip langs kleine havens aan de Costa del Sol, Costa Blanca en Barcelona. Aanleggen aan een dok in deze laatste haven is niet echt goedkoop en er moet flink wat liggeld betaald worden voor het 26 meter lang schip. De bemanning doet dan ook flink haar best om zo veel mogelijk publiek over te halen 2 tot 5 Euro (afhankelijk van het liggeld) entree te betalen voor bezoek aan het schip. 

 

Palstek führt direkt in den Bug der Nao Victoria 

Wanneer de Nao Victoria het kleine Andalusische vissersdorpje Garrucha in augustus binnenloopt is de vreugde en de toeloop groot. Vanuit de hele provincie komen zeeromantici, scheeps- en geschiedenisgekken om rond te kunnen kijken op het dek van het historische Spaanse zeilschip. Ze lopen over de krakende planken op het dek, kijken in de hut van de kapitein, inspecteren de de kooien benedendeks en zien de video van de laatste grote missie van de Nao Victoria. Tussen 2004 en 2006 herhaalde de Nao Victoria haar eerste wereldreis onder Spaanse vlag. De herbevelingsact deed het vuur van Spanje's gloriedagen als maritieme wereldgrootmacht weer opwakkeren. In steden als New York en Hong Kong veroverde het schip en de bemanning de harten van vele fans. Al met al een geweldige reclamecampagne voor Andalusië. 

 

Nao Victoria in Hongkong

De Nao Victoria is dus geen stoffig museumstuk, maar een levend en zeewaardig woonschip waar een bemanning aan boord woont. Wel moet de driemaster voortdurend geschilderd en onderhouden worden en wordt ieder jaar aan land gebracht om de romp opnieuw te schilderen en het hout te dichten. De zeemannen en zeevrouwen zijn meestal studenten of jongeren die stage lopen aan boord om zo veel mogelijk van het zeilambacht te leren.

De Stichting Nao Victoria bewaart historisch Scheepsambacht

De Nao Victoria is een soort drijvend museum en wordt beheerd door de gelijknamige stichting. Het stichtingsbestuur onder leiding van D. Juan Salas Tornero en een hele trits publieke en private Andalusische instellingen Andalusische dragen bij aan het scheepsproject. De regionale overheid, Junta de Andalucia, universiteiten en civiele kantoren voorzien hierbij de nodige financiële injecties. Het schip is namelijk niet alleen oogstrelend, maar biedt ook positieve kansen voor werkzoekenden en bedrijvigheid. en er worden felbegeerde leercontracten voor uitgegeven. Het schip wordt geregeld ingezet tijdens de opnames van films en worden filmcrews geleerd hoe het schip te navigeren. Commercials zoals die van Rumsorte Captain Morgan werden opgenomen aan boord van de Nao Victoria.

 

Kapitänskajüte mit Kartentisch 

Als opleidingsschip wordt de Nao Victoria ingezet om jongeren en schoolkinderen veel vaardigheden te leren. Niet alleen de kennis van de zeevaart wordt bijgebracht, maar ook wordt uitgelegd hoe de bouw van historische schepen in zijn werk gaat. Een boeiende opleiding voor de enthousiaste jonge Spanjaarden.

De Nao Victoria heeft een eigen werf in Cadiz, waar het schip wordt onderhouden volgens de letter van de historische documenten. De botenbouwers die werken voor de stichting hebben grondige kennis van de planning, bouw en het onderhoud van historische schepen.

Naast de Nao Victoria, heeft  Spanje een 2e grote historisch, zeewaardig zeilschip dat en oceanen rondzeilt: de Galeón Andalucía, een 17e eeuwse galjoen. De Galeón Andalucía voer in 2013 af naar New York en trok duizenden bezoekers.

Wer hier arbeitet, darf keine Höhenangst haben. 

Als het schip iets langer in de haven ligt dan brengt de bemanning ook graag wat meer tijd aan land door. De matrozen gebruiken de scheepsfiets om inkopen te doen voor de kok.

 

Aboard the wooden deck of Nao Victoria

 

De Nao Victoria stichting organiseert privétours over de Middellandse zee en groepen kunnen zich aanmelden voor zeiltochten v.a. €35 per persoon. Voor stages en cursussen kun je je aanmelden via facebook pagina van de stichting Nao Victoria. Houd ook deze pagina in de gaten voor het nieuwe vaarschema 2014.